MOME Transferlab

Kritikai Agorák

A Projektről

A pódiumbeszélgetés-sorozat keretében alapvető szakmapolitikai kérdéseket és speciális szakterületi innovációkat mutatunk be egyetemi és egyetemen kívüli közönségünknek. Mire valók a művészeti egyetemek? Mire való az elméleti tudás egy tervező/művész számára? Mit jelent a design kutatás? A tanítás és tanulás milyen sajátos és újszerű módszerei alkalmazhatók a kreatív ipar szakterületein? Ilyen és ezekhez hasonló kérdések mentén beszélgetünk hazai és külföldi vendégeinkkel, valamint a nyilvános vita lehetőségét felkínálva ismerkedünk meg kutatók, írók, tudósok olyan eredményeivel, amelyek ösztönzőleg hatnak a hazai designkultúra fejlődésére.

Közreműködők

Fotók:

Taskovics Dorka, Kovács Alida, Csipes Antal, Zagyvai Sári

Rajz:

Csordás Levente

Plakáttervek:

Vágvölgyi Noémi, Skrapits Bori, Déri Enikő

A VITAESTEKEN VENDÉGEINK VOLTAK:

Kékesi Zoltán (MKE), kultúrakutató;

Szentpéteri Márton (MOME),

eszmetörténész, designteoretikus;

Péteri Lóránt (LFZE), zenetörténész;

Stőhr Lóránt (SZFE), filmtörténész

Ferkai András (MOME), építészettörténész;

Moravánszky Ákos (ETH- Zürich), építészet-teoretikus

„Ennek a műnek most jött el az ideje…” Hogy milyen okoból, arról beszélgettünk az Opus Mirabile-díjas Molnár Farkas könyv (Terc Kiadó, 2011) szerzőjével, Ferkai András professzorral (MOME). Az est moderátora Moravánszky Ákos professzor (ETH Zürich) volt.

2013. május 15. 18:00

Graham Howes (University of Cambridge), művészettörténész
Graham Howes vallásszociológus az angliai Norwichban született 1938-ban, jelenleg Cambridge-ben és Norfolkban él. A cambridge-i Trinity Hall College nyugalmazott professzora, az ACE (Art and Christianity Enquiry) megbízottja, az Art and Christianity című folyóirat tanácsadói testületének tagja. Évtizedek óta publikál a teológia és a vizuális művészetek témakörében (Theology and the Visual Arts, 1994; English Cathedrals and the Visual Arts, 2005; The Art of the Sacred, 2007; Art in the Service of God, 2009). Előadásában az angol katedrálisok és művészeti galériák látogatóinak körében megnyilvánuló befogadói esztétika és vallásos tapasztalat viszonyát vizsgálja.

Jessica Hemmings (NCAD, Dublin), textil-teoretikus

Fiáth Henrietta (BME), designteoretikus

Képes Gábor (Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum), főmuzeológus, sci-fi kutató

Koós Pál (MOME), designer

Horváth Gyöngyvér (MOME), művészettörténész

Juhász Litza (Szépművészeti Múzeum), múzeumpedagógus

Hajós Zsuzsa (Kerekasztal Színházi Nevelési Központ), színházpedagógus

Ruttkay Zsófia (MOME TechLab), matematikus

Darvas György (ELTE), tudományfilozófus

Ungváry Fanni (Hátsó Kapu), szociológus

Sebastian Baden (HfG, Karlsruhe), művészettörténész

A terror megjelenítésének történetéről és kortársművészeti módozatairól beszélt Sebastian Baden, művészettörténész és kurátor.

Videófelvétel az előadásról

Bodó Mihály, festőművész, filozófus

Katona Júlia (Magyar Nemzeti Galéria), főmuzeológus

Kurdy-Fehér János, író, költő, pr-szakember

Szegedi Csaba (MOME), festőművész

A könyvbemutatóval egybekötött kritikai agora Bodó Mihály „A festészet mint nyelvjáték. Cimabuétól Carravaggióig” (Typotex, 2013) című könyvén alapult, melyben a szerző arra hívja fel a figyelmet, hogy a régi korok festményei nemcsak figurális, hanem absztrakt festményekként is vizsgálhatók.

Bodó Mihály felvetései jó lehetőséget nyújtottak arra, hogy egy beszélgetés keretében választ keressünk olyan kérdésekre, mint, hogy milyen absztakt-figurális játékszabályoknak felelnek meg korunk fényképei, filmkockái, illetve, hogy milyen foltnyelvezetekre épülnek/épülhetnek fel képeink figurális jelentései, magasabb szintű üzenetei?

Videófelvétel az eseményről
Jeroen Boomgard (Gerrit Rietveld Academie), művészettörténész

Fábics Natália (MOME), filmteoretikus

Gelencsér Gábor (ELTE), filmtörténész

Gyenge Zsolt (MOME), filmteoretikus

Pólya Tamás (EKF), filmteoretikus

Gyenge Zsolt a Kép, mozgókép, megértés – A filmelemzés fenomenológiai elmélete című doktori disszertációjáról beszélgetett. Olyan kérdések merültek fel, mint pl. Mitől kifejező egy film? Milyen szerepet kaphat a fenomenológia a filkészítés és befogadás során? Hol helyezkedik el ezek között az élmények között a mozi?. A beszélgetést moderálta Fábics Natália filmteoretikus.
Virginás Andrea (Sapientia-EMTE), filmteoretikus
Virginás Andrea a Periféria és Hollywood című előadásában Vincenzo Natali, Christopher Nolan, Darren Aronofsky, Tom Tywker és Nicholas Winding Refn pályájának és életművének tanulságait elemezte, a műfaji panelek és az európai kis mozik viszonyát vizsgálta.